Dan före dan före dopparedagen!

Längs avenu Boganda ligger julkrubborna i långa rader. Små gräshus med deformerade Jesusfigurer i bjärta färger och Marior med bröst som Pamela Andersson. Gående försäljare med julgranspynt från 80-talet överfaller mig vart jag än går i staden. De kommer, med glitter och glamour, och med spygröna plastjulgranar i högsta hugg.

Det är jul. Även här i Bangui. Affärernas hyllor har fylls med ost, korvar, patéer och annat som man bör äta på jul. Från de små stånden på stadens marknad skrålar julmusik från raspiga högtalare. De arabiska försäljarna sjunger glatt med i de internationella stjärnornas rungande "halleljua".
Jag hörde till och med en skrapig Carola sjunga ur någons för högt uppskruvade högtalare. Carola i Bangui. Carola i Centralafrikanska Republiken. Det vore något det.

Bristen på julkänsla och pyntade hem faller mig i smaken. Jag trivs bra här där allt får en absurd kringelikrok. Jul fast ändå inte. Jul för dem som har råd att fira jul. Fast jul för alla, för julens budskap är ju framförallt för dem som har mindre än ingenting. Men lätt för dem att ta det till sig, när de ser feta vita komma ut från affärerna med kärror och korgar i långa rader med dyra varor importerade från Frankrike. När de hippa ungdomarna som jobbar för olika humanitära organisationer blåser runt i sina feta toyotor med fönstren nere och julmusiken skrålandes.

En bit av mig själv skäms för att fira jul i vår bemärkelse i en värld som denna. Där lidandet och fattigdomen är så påtaglig och vardaglig. Jul är jul. Jag tror att det finns en mening med jul, att julen har en betydelse.... Men inte kan det betyda att vi ska vräka i oss mat, spendera orimliga summor på glitter och ljusstakar och på gåvor som vi ändå lika bra kan klara oss utan?

Jul måste vara något annat.

Min jul ska vara något annat.



Kommentarer
Postat av: Tina

Hej Charlotte.

Håller med dej. Det är lugnast o trevligast utan alla dessa"måsten". Finns ju en orsak till att vi firar jul eller.

En riktigt GOD JUL på dej.



fam Vestlunds

2008-12-23 @ 14:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0