Eko pa Ecobank

Den mest valkanda och anvanda banken i landet heter ECOBANK. Ett mycket lustigt namn kan tyckas. Idag undrar jag om det beror pa att kontona ar sa tomma att det ekar i dem.

Under tva veckor har jag vantat pa en onverforing fran Sverige. Idag ar det kris. Jag MASTE ha pengarna. Under 8 dagar har jag varje dag passerat tva ganger pa banken och fragat om pengarna inte kommit in pa kontot annu. Nej, nej, och ater nej. Inga pengar pa kontot. Idag kvar det som sagt kris. Jag gick in pa banken fast besluten att alla, jag menar alla, knep var tillatna. A girl has to know what a girl has to do. Ibland fungerar det bra att vara snall och gullig. Ibland ska man vara alldeles hjalplos. Ibland ska man flirta. Och ibland maste man bara ta och skalla ut nagon sa dar ordentligt.
Idag var det sistnamnda den enda losningen.

Det fanns fortfarande inga pengar pa kontot, sa den gangliga killen ikladd for stor bajsbrun kostym. Hur ar det mojligt? Jag har ju knofirmation och allt? Jag forklarade att jag var tvungen att ha 10.000.000 cfa ikvall. Att jag om 45 minuter var tvungen att vara tillbaka pa kontoret och att jag var tvungen, tvungen, absolut tvungen att ha pengarna.

Efter att ha blivit visad till femton olika rum, lika manga feta gubbar med fula kostymer har alla bara en sak att saga till mig: Det finns inga pengar pa kontot. Jassa, men VAR finns mina pengar da? Utan att fa en forklaring sa var det enda svaret jag fick att imorgon kan jag ta ut pengarna fran mitt konto. Men om pengarna kan tas ut imorgon maste de ju finnas har? Bara hesa harklanden och facklande blickar.

Sa efter att ha statt och skrikit och skallt pa alla kostymbekladda man jag kunde komma at sa fick jag ga fran banken. Utan pengar. Trots att jag skallt ut alla efter konstens alla regler. Precis som mamma brukade gora nar jag var liten. Denna gang hjalpte det inte att skalla. Och det ar ju lite dumt av mig att erkanna, for det betyder ju att jag gjorde mig sjalv lite lojlig nar jag stod dar och skallde. Men ska vi vara positiva kan vi ju i alla fall konstatera att jag fick ut aggresioner och energi... ja, jag brande sakert ett par extra kalorier pa kuppen.

Inga pengar rikare och jag tror att det ekar pa mitt konto. Hur vi nu ska losa framtiden ar en intressant fraga. Men jag i alla fall ett par kalorier fattigare. Och kostymnissarna fick sig sakert ett gott skratt nar jag gatt. Ett gatt skratt forlanger livet, sa da har jag fullgjort dagens goda garning idag ocksa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0