Tystnad, tack...

Utanfor mitt kontorsfonster ar en sa kallad "taxiplats" belagen. Det ar hit man gar for att ta en taxi. Det ar namerligen alldeles fortraffligt praktiskt, da vi har en parkering (bristvara i Bangui) utanfor var affar (som for ovrigt inte alls ar till for vara kunder, utan for taxibilar...). Nu nar klockan borjar lida mot slutet av eftermiddagen sa samlas det ett litet gult hav av taxibilar utanfor mitt fonster.  Jag ar medveten om att jag alskar gula taxibilar -  men detta innebar inte att jag alskar "inkastarnas" hesa rop nar de ropar ut de olika bilarnas destinationer och chafforernas ilskna tutanden. Men lite credit ska de ha i alla fall, dessa Afrikas taxiforare, for deras spontanitet nar det kommer till att dekorera sina bilar. Varje taxibil har sin alldeles egna slogan skriven pa bakluckan. Just nu finns "Jesus la solution" x 1, 2 och 3 utanfor fonstret. Dessa sallskapar med "Inch Allah", "Le veteran","Ma petite cherie","Mama ti mbi" och "Bon voyage". Men jag maste saga att nar timman slar dagsattgahemfranjobbet, och man ar trott efter en lang dag, och nar man har en amoba ineboendes i magen, sa ar man inte overtygad om att det faktumet att man kan titta ut pa charmiga slogans utanfor fonstret gor det vart detta fasliga tutandet, skrikandet och bullrandet. Jag skulle vilja ha en liten, liten stund av tysssssssssssstnad.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0