Vi lämnar spår...

En hemstickad tröja. Om sanningen ska fram var den inte särskillt snygg. Luddig och lite sned. Två olika nyanser av blått som börjat att bli grått. Trådar som började fransa upp sig i omsorgsfullt fästa knutar.
På baksidan av tröjan - eller kanske på framsidan, stog det  E L I N  med stora blå bokstäver. Snett över högra bröstet. En luggsliten tröja som såg ut att passa en liten 7årig flickas kropp. 
Vad gjorde Elins tröja i Centralafrikanska Republiken? Instoppad i en låda låg den omvirad runt IKEA-proslin som just anlänt i stora kartonger med en container från Sverige. 
Vem har stickat Elins tröja? Kanske en farmor eller mormor som under dagarna med inte så mycket att göra men desto mer kärlek i hjärtat  för Elin stickade en tröja att värma hennes lilla barnakropp? Eller hennes mamma?
Gillade Elin sin tröja? Om den hade varit min tröja när jag var 7 år hade jag inte gillat den. Den ser ut att stickas. Men jag hade haft på mig den ändå, eftersom det var någon som omsorgsfullt stickat varje ögla av den lilla tröjan.
Varför skickades hennes tröja hit? Var det hon själv som skickade den? Är hon en vuxen kvinna som rensade ut gamla kartonger och valde att skicka sin gamla tröja till Afrika? Eller är hon en tonårstjej som inte längre kommer ihåg sin gamla tröja och vars mamma valde att ge den till någon som bättre behöver den?
Vem är Elin?

Och vem ägde den svarta jackan i strlk S? En tunn svart jacka, vindtät och vattenstötande. Den ser väldigt använd ut. Det svarta har börjat bli grått. Dragkedjan är sliten. Människan var nog lika stor som mig, ungefär. Jag hittade en gammal svart (oanvänd) bajspåse till en hund i ena fickan. Hade personen en egen hund? Var hon ute och gick med hunden varje dag?  I andra fickan fanns smulor av kex och en liten torkad brödbit. Skulle tro att det var skogaholmslimpa. Hade personen varit på utflykt, eller stressad tagit med sig frukosten medan hon gick ut med hunden en tidig morgon? Eller hade hon varit ute och gått med sitt lilla barn och tagit med sig ett par kex och en halväten macka ut i fall att?
Vem använde den svarta jackan?

Spår av människor, av en vardag, av ett liv. Helt okända spår i mitt liv, på andra sidan världen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0