Söndag i soffan.

En söndag i soffan. När morgonen grydde med trumslag från en kyrka inte långt bort och kaffekokaren gurglade i köket. Katten den vita svansade runt mina ben och ögonlocken var tunga. Frukost sittandes på köksbänken. Müslibröd från häromdagen när jag bakade, kaffe med pulvermjölk som simmar runt i små små klumpar på den beigbruna ytan. Som små exotiska öar i atlanten. Fåglarna kvittrade tjatigt utanför fönstret och små ödlor lekte tafatt på taket ovanför mig. Sedan soffan. Men en bok som mamma lämnade efter sig. ”Flyga drake”. Hemskt bra. Och i soffan blev jag kvar hela dagen. Med beska stråk av huvudvärk i bakhuvudet. Somnade. Drömde om gamla klasskompisar från gymnasiet och konstiga maträtter. Vaknade. Robin och Nadal slår små gula bollar mot varandra i en hisklandes fart på TV:n. Som helan och halvan. Robin, lång, smal och blek. Nadal, kort, satt och pepparkaksbrun. Fransmannen lagade lunch åt mig. Sallad, tonfisk och tomater. Min bok var slut. Började på en annan. ”Tusen strålande solar”. Mindra bra. Mer typisk. Vanlig. Men helt vardagsbra på ett icke ordinärt vis. Somnade igen. Drömde om ingenting.

Utanför fönstret skymmer det och jag sitter fortfarande i soffan. Stora rosa hibiskusblommor blommar utanför vardagsrummet och de gröna bladen lyser guldaktiga i dagens sista solstrålar. Katten sover på golvet. TV:n skrapar. Luftkonditioneringen susar. Fransamnnen stryker skjortor inför jobbveckan och strykjärnet pustar ut ångmåln. Huvudvärken ligger kvar trots värktabletter. Mörkret kommer snabbt. Snart måndag


Kommentarer
Postat av: Erica

jag tycker om det...du skriver mysigt

2009-06-01 @ 21:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0