Perspektiv...

 

Förra inlägget upprörde tydligen många känslor. Men misstolka mig rätt.

 

När jag skriver om att ingen bryr sig och att världen blundar menar jag kanske inte varje privatperson. För sanningen är ju den, att Anna och Lars i Stockholm kan inte göra så mycket för fembarnsmamman som blir våldtagen och sedan mördad av ugandiska rebeller i den tidiga morgontimman. Låt oss inte ha överdrivna förhoppningar.

 

Om alla svenskar som hade dåligt samvete över sitt rika liv skulle bege sig till Afrika för att rädda människor skulle de förmodligen göra mer skada än nytta. Man måste bry sig om sitt eget liv och sitt eget samhälle. Det svenska folket måste bry sig om sitt land och sin politik. Givetvis.

Jag menar inte att Anna och Lars ska sluta bry sig om Sveriges framtid och ge sig hals över huvud till Afrikas hjärta för att bekämpa rebeller och torka blod. Men det är för mig fullständigt oförståeligt att det år 2009 pågår ett krig som ingen vet om. Att tusentals människor flyr och att ännu fler misslyckas med att fly och mördas. Utan att världen vet om det.

 

Hur många vet var Centralafrikanska Republiken ligger? Hur många vet vad LRA står för? Hur många vet att det pågår en förintelse i centrala Afrika? Att nu, just ikväll, flyr människor från sina byar?

 

Afrika är världens näst största kontinent, består av 54 olika länder och befolkas av ca 900 miljoner människor. Vet du hur många korrespondenter som Sveriges Radio har i Afrika? En. Vet du hur många korrespondenter Svenska Dagbladet har i Afrika? En.

 

Man brukar uppskatta antalet människor som dött i Darfur till drygt 300.000. Man talar om två miljoner människor som tvingats fly. Ingen vet riktigt, men man uppskattar att det finns runt 6000 kongolesiska flyktingar i östra RCA. Man tror att drygt 200 barn tagits av LRA för att bli soldater. Man uppskattar att 3000 människor mördats. Men ingen vet.

 

Anna och Lars bör fundera över huruvida könskvotering är bra eller inte för Sveriges universitet. De bör klaga på låga studiebidrag och oja sig över skatten de betalar. För vad skulle Anna och Lars kunna göra för Centralafrikanska Republiken? Vad skulle de kunna göra för de människor som flytt från Sudan? Vart ska man börja hjälpa? Kan man hjälpa? Jag har inget svar. Jag har ingen bra paketlösning till ett bra pris.

 

Men jag skulle önska att det fanns lite mer perspektiv. Lite mer djup.

 

I augusti hade 1154 personer dött av svininfluensan enligt WHO. Inte i Sverige. I världen. 1154 personer. Givetvis är detta hemskt. Det är 1154 onödiga dödsfall.

 

Hur många rader har skrivits om svininfluensan?

Hur många rader har skrivits om de hundratals barn som blivit barnsoldater? Om de miljoner människor som flytt? Om de hundratusentals människor som dött?

Jag låter er själva ägna er åt matematiken.

 

Jag vet inte. Jag har ingen bra lösning på hur vi ska rädda världen.

Men jag önskar att det fanns lite mer perspektiv.

 

Jag tycker inte att det är för mycket begärt.


Kommentarer
Postat av: mama ti sandra

Nej Charlotte, det är inte för mycket begärt! Och som din rubrik fastställer så är det perspektiv vi behöver. Och information. Och nån som vet vad det handlar som ryter i. Nån som du! Fortsätt blogga så länkar vi vidare till andra....

Varma hälsningar, Anette

2009-11-15 @ 19:18:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0