Hem

Det såg ut som om någon hade spytt ut ett hav av vita marshmallows. En vit, skiftande massa låg som ett lock över världen som bredde ut sig under mig. Små, görnblå, kullar tittade upp genom imman. Precis under mig låg Banguis hus, gator, lera, affärer och människor. Vi försökte landa 4 gånger, men eftersom sikten var för dålig fick vi vända tillbaka. En timmas flygtid extra och vi landade i N'djamena. Tchad. Efter en och en halv timma (eller efter 2 koppar blaskigt, ljummet kaffe, en torr citronmuffins som satte fast sig i halsen och till på köpet smulade ner min klänning, 3 toalettbesök, 1 kg läppglas konsumerat, 700 glättiga leenden från lastgammla flygvärdinnor och 7 låter på Ipoden senare) så var flyplanets tank full med oekologiskt bränsle och vi lämmnade rebellernas lekplats bakom oss.

Över Bangui var dimman bortblåst och dess hus låg som ett komplicerat pussel längs oubanguiflodens stränder. Med en duns togs vi ner på jorden. Flygplatsens röddaskiga hus välkommnade mig. Ett 50-tal franska militärer hade exercis bredvid landningbanan. De vinkade glatt när deras överordnade vände ryggen till. Skotthålen i ankomsthallens väggar från 2003 stadskupp fanns fortfarande kvar. Poliserna de feta log stort åt mig. Äntligen var jag tilbaka; varför hade jag varit borta så länge? Vad hade jag med mig till dem? Utanför vänthallen ropade bärarna mitt namn, nu var deras "syster" tillbaka. Den lilla killen som alltid står på flygplatsens parkering med en korg med tuggummi och kex kom framspringande. En svettig kram och ett par små svarta barnahänder som sträckte fram ett rosa, torrt tugummi. När jag ville betala skakade han på sitt lilla huvud. Nej, en gåva. Välkommen hem ska han och tittade på mig med allt allvar ett par barnaögon kan uppbåda.

Välkommen hem.


Kommentarer
Postat av: Camilla Aggeborn

Pågår för tillfället en budgivning på 3 par jeans i min blogg. Högst bud får dem!

2008-08-14 @ 19:47:16
URL: http://myrrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0