Tjuveri och inget annat!





Jag kopte just en yoghurt.

Och inte vilken yoghurt som helst. Nej, en yoghurt som kostar 13 kr per deciliter.

Alltsa, inte vilken yoghurt som helst. Det forstar val alla? Klart som korvspad!
Men det lilla problemet, boven i dramat som vi skulle kunna saga, ar att det AR just vilken yoghurt som helst. En kladdig yoghurt precis som alla andra kladdiga yoghurtar.

Det skulle val gatt for sig, att betala 13 kr for en deciliter yoghurt om ... kossan vars mjolk blivit yoghurt betade pa himmelska aplberg och drack guldvatten fran ett krus som anglarna holl.  Eller om yoghurten gav mig evig ungdom. Eller gjorde mig rikare an Joakim von Anka. Eller om den atminstane gjorde mig sa smal som tjejen pa den plastiga forpackningen. Da skulle jag kunnat betala 13 kr for en deciliter yoghurt. Vill man vara fin far man lida pin... typ.
 Hur som helst, det skulle kunna gatt att rattfardiga denna summa jag spenderar pa yoghurt... Eller who am I kidding?Rattfardiga? Lat oss inte overdriva. Lat oss snarare saga att jag, i min lilla hjarna, kunde ha forstatt varfor jag betalade
13 kr for en deciliter yoghurt. Atminstane det.

Sag att jag ater yoghurt varje morgon. Lat oss uppsaktta att jag ater tva deciliter yoghurt om dagen. Det innebar att jag ater yoghurt for 26 kr om dagen - 182 kr i veckan och 728 kr i manaden. Pa ett ar blir det 8736 kr pa bara yoghurt. Fortsatter jag att i 5 ar ata tva deciliter yoghurt varje dag kommer jag att betala  43.680 kr for detta vita, kladdiga guld!

Men den bittra sanningen ar, mina kara vanner, att yoghurten jag kopte for 13 kr per deciliter ar precis som alla andra yoghurtar. Och kanske till och med precis som alla andra yoghurtar i den samre skalan. Det vill saga de yoghurtar som ar langst ner pa yoghurtarnas naringskedja. Den ar namerligen full av E666 och E... och E... och E... och valdigt mycket annat som betecknas med nummer och bokstaver - vilket bara kan betyda en sak; det ar daligt for mig!
Sa kanske ar det rent utav sa att jag betalar 13 kr for en deciliter yoghurt som faktiskt inte ar bra for mig.
Kanske rent utav forkortar mitt liv! Ger mig cancer, aderforkalkning och forhojt kolestorolvarde!

Jo, man tackar och bockar. Rent tjuveri ar vad det ar! 13 kr for en deciliter yoghurt som tar dod pa mig!

Kommentarer
Postat av: Fredrik Frisören

Ha en nice helg!

2008-10-10 @ 23:53:19
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0