Andas in, andas ut...

Jag andas ut. Efter ett par kaotiska Bangui-dagar. Allt blev så där fel som det bara kan bli när man lever i ett land som detta. Där inga tider respekteras, inga löften går att lita och och där inget företag är profesionellt.
Mina kunder skulle komma torsdag morgon med veckans Air France. De skulle åka direkt till campen i ett litet privatplan som på vägen tillbaka skulle ta med sig de kunder som var i campen för att åka tillbaka till Europa med Air France på torsdag kväll. Klockan 17 på onsdag kväll, när allt är planerat, packat, fixat och klart, ringer piloten och säger att det inte finns något privatplan.
Ett par minuter av total desperation. Sedan måste man hitta lösningar.

Lösningen blev att hyra ett annat plan på fredag morgon. Bara det att detta betydde att de kunder som var i campen och skulle åka tillbaka skulle missa Air France. I ett land som detta går bara Air France en gång i veckan. Körde runt som ett skollat troll på stadens gator och flörtade till mig nya flygbiljetter, nytt privatplan, hotellrum osv.
De två kunderna som skulle åka tillbaka fick stanna i Bangui i drygt två dagar. Givetvis sket sig allt. Givetvis gick strömmen, generatorn vägrade starta, min bil la av och det var helvetiskt varmt under harmattans lock över staden. Givetvis bröt bråk ut mellan militären och folket i stadens yttre kvarter. Givetvis hamnade jag mitt emellan, mitt i en arg folkgrupp som slog med macheter på bilen och skrek åt mig med militärernas skott vinande runt huvudet. Kaos.

Allt löste sig. Tillslut. Ett regn kom och svalkade ner den upphettade luften och generatorn smattarde igång efter en arg, uppgiven sprak från mig. Bråken mellan militären och folket stannade utanför stadskärnan så att jag kunde röra mig fritt i innerstaden tillsammans med kunderna.

Nu andas jag. In och ut. Kunderna åkte natten mot måndag med ett arabiskt flygbolag. Jag har inte hört ngt så jag antar att de kommit fram som de skulle. Jag städar upp efter de kaotiska dagarna, fixar fakturor, bokföring, städar kundernas lägenhet och tvättar deras sängkläder, lagar bilen och ringer till elektriker. Förbereder för nästa kunder. Förebereder för de kommande kaotiska dagarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0