Malariatankar.



Jag lyssnar på papegojorna som visslar utanför fönstret. En groda kväker i rabatten.
Sovrummet badar i skymningsljus som silar in genom de tunga gardinerna.

 

Det gör ont. I varje liten cell. Varje liten centimeter av hud bränner och allting skaver. Det känns som mitt skelett nöter sönder kroppen, som om huden ska brista och ryggraden gå av. Malaria. Ögonen tåras och huvudet dunk-dunk-dunkar. Täcket mjukt och varmt i den 35 gradiga solnedgången.

 

När febertoppen släpper för en stund vattnar jag mina tomatplantor. De vajar i det guldiga ljuset som en gänglig armé. Tills de små vita fläckarna börjar snurra i synfältet och huden knottrar sig. Då hasar jag mig tillbaka till det mörka rummet och det varma täcket.

 

Älskade, hatade, Afrika.
Det är länge sedan jag skrev. Här på bloggen. Livet är en karusell, en bergochdalbana, ett lotteri. Och ibland drar man nitlotter. Ibland måste man snurra uppochner innan man kommer på rätsida. Fast ibland har man mest känslan av att de uppochnedvända looparna kommer en efter en, utan någon raksträcka, nedförsbacke, medvind eller en liten paus för att beundra utsikten.

 

Lås och nycklar hindrar inte en tjuv som verkligen vill. Pass, klockor, smycken, skor, pengar. Och innan man vet ordet av har Afrika stulit så mycket att jag inte längre kommer ihåg vad som var mitt när jag kom, och vad som var Afrikas. Och jag blir en, en av de vita hundarna på Afrikas gator.
Och i den konstiga kärleksrelationen vi har, vet jag aldrig om jag står med öppen mun för att jag upptäckter att något stulits, tagits ifrån mig, eller om det är för att skönheten Afrika visar mig när hon vecklar ut sina kronblad är så förstummande vacker.
Som att inte veta om man har ont i magen för att man är hungrig, eller om det är för att man är proppmätt.

 

Älskade, hatade, Afrika.
Malariadrömmar från mitt kvava sovrum.

 

Ovan. Favoriten. Som jag saknar ohälsosamt mycket.


Kommentarer
Postat av: Linda

Hoppas att du mår bättre snart! Eller ännu hellre, redan nu!

2010-12-15 @ 08:47:31
URL: http://krukmakerskan.blogspot.com/
Postat av: margaretha

Hej, jag hoppas verkligen att sjukdomen har lämnat dig och att du åter är på språng i ditt älskade Africa, som också kan vara så obarmhärtigt emellanåt. Jag har skrivit några rader tidigare under hösten men det slår mig att jag då gått via din hotmailadress - den är kanske out of order. Är det så? I vilket fall som helst så hoppas jag att du nu mår bra och jag önskar dig allt gott inför 2011. Tack för att du skriver - det går rakt in i hjärtat. Stor varm kram fr ett vintrigt S-holm. /MN

2010-12-26 @ 10:19:07
Postat av: mamma ti Sandra

Ett gott, välsignat och framgångsrikt år 2011 önskar jag dig Charlotte! Kram, Anette

2010-12-30 @ 15:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0