Médias +

 

Alla saker här i livet är inte självklara. Jag har en morgonritual; jag köper morgonens nytryckta lokaltidningar och skummar igenom artiklarna innan jag börjar jobba. Denna artikel står skriven i tidningen ”Médias + ” och jag har tagit mig friheten att översätta den från franska till svenska, men ingenting har skrivits om eller ändrats.

 

Och nej, detta är inte ett skämt.


En man har hittats död i en brunn


Moïse levde lyckligt tillsammans med sin fru Albertine i staden Bangassou. Hans fru hade bett honom att de skulle åka och hälsa på hennes föräldrar som bor i kvarteret Sarah i Bangui. Tillsammans åkte de till Bangui, och levde i perfekt harmoni tillsammans med Albertines familj.


Det hela ägde rum fredag den 26 februari runt omkring klockan 14 på eftermiddagen. Två tuppar började slåss på en gårdsplan inte långt från Albertines föräldrars hus. Under slagsmålet ramlade de två tupparna ner i en brunn. Moïse bestämde sig då för att klättra ner i brunnen för att rädda de två tupparna från att drunkna.


Moïse lyckades, och de två tupparna kom upp ur brunnen och ingen funderade mer på saken. Inte förrän runt kl 16 då man i familjen började fundera över vart Moïse tagit vägen. En stund senare såg en förbipasserande som ville hämta vatten i brunnen att det låg en människokropp i brunnen och Albertines familj kallades till platsen. Man ringde brandkåren, som inte svarade eftersom de trodde att det bara var någon som ringde för att störa dem. Som tur var kände någon i kvarteret till brandkårens hemliga kod och lyckades tillslut tillkalla en grupp med brandmän som kom fram till platsen runt kl 17.30.


Den första av brandmännen som steg ner i brunnen kom upp efter ett par minuter eftersom han kände sig hotad av vattenandar nere i brunnen. Efter mycket diskussioner gav sig en annan brandman ner i brunnen. Denne lyckades få ut Moïses kropp ur brunnen. Vid detta laget var Moïses svåger knäckt av sorg och hotade att ta livet av sig. Som tur var fanns hans familj runt omkring honom och kunde stötta honom.


Man har i kvarteret konstaterat att Moïse blev lurad ner i brunnen av ”kajman-andar”, också kallade ”Talimbli”, som förvandlat sig till tuppar och börjat bråka för att locka ner ett oskyldigt offer i brunnen.


Moïses kropp har nu lämnats på Hopital Communotaire och imorgon ska han begravas. Allt detta hände bara ett par dagar innan Moïses och Albertines planerade tillbakaresa till Bangassou.

-Francis Lady


Jag låter er själv dra slutsatserna. Jag konstaterar bara att vi lever år 2010. Och att allting inte är självklart.

Kommentarer
Postat av: fr

2010-03-02 @ 10:40:41
Postat av: Frida

Jag skrattar men det gör ont läsa detta charlotte, i sverige skulle detta vara otänkbart och man hoppas att det inte är sant... när jag ringer 112 hoppas jag någon svarar utan att jag behöver ta reda på den hemliga koden.

2010-03-02 @ 10:45:53
URL: http://fridalinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0